fredag 8. februar 2008

PC-bruk på skolen


Jeg går på Sandvika VGS. Her bruker vi dagelig pc på skolen og alle har hver sin laptop. Det var et veldig lokkemiddel for meg når jeg skulle søke skolen for jeg tenkte at det måtte være utrolig deilig med pc på skolen. Men etter hvert som vi begynte å bruke de hele tiden, ble det helt endret. Det er mye fristelser på internett uansett hvor skoleflink du er. Når du sitter bakerst i klasserommet blir du helt sjokkert over hvor mange som er inne på «ikke-skolerelaterte sider». Selv de du aldri trodde kom til og gjør det gjorde det. Jeg viste ikke at det fantes så mange forskjellige varianter av onlinespill. Facebook er vel det som det går mest i. Personlig må jeg innrømme jeg er ikke av unntakene men jeg prøver så bra jeg kan la vær. Etter hvert som jeg merket at jeg ikke klarte å følge med like godt i timen som før, ble jeg mer og mer missfornøyd over å ha pc på skolen. Jo, så klart det er deilig å slippe å skrive så mye for hånd, men jeg kunne se hvor mye karakterene mine gikk ned nå til jul i forhold til de karakterene jeg hadde da jeg gikk ut av ungdomskolen. Jeg skal ikke bare skylde på pc-en når det gjelder det, for jeg vet de fleste går ned nesten en hel karakter i alle fag.
Det er spesielt fristende å gå inn på en annen side når stoffet man går igjennom i timen er tungt og kjedelig. Fristelsene er der hele tiden. For at jeg skal kunne følge ordentlig igjen må jeg bare lukke igjen pc-en og notere for hånd. Så jeg må nok innrømme at jeg savner den gode gamle bruken av bøker, penn og papir på skolen.

1 kommentar:

Rune sa...

Sofie!
Bloggen din er oversiktlig og du skriver godt i innleggene dine. (se opp for noen skrivefeil) For å gjøre den enda bedre kan du utnytte mediet ved å f.eks lenke til artikler til det tema du skriver om. (f.eks pc-bruk). Bilder og videosnutter kan også friske opp bloggen der det passer. Gleder meg til å følge bloggen din videre.
MVH,
Rune