onsdag 27. februar 2008

Millennials-generasjonen


http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/02/11/526545.html

Nok en lekse ble delt ut av norsklærerne. Etter at jeg leste denne teksten ble jeg veldig irritert. For det er aldeles ikke sånn jeg ser på vår generasjon. Det første jeg tenkte var at forfatteren var en litt sær gammel dame som var provosert over dagens ungdom. Jeg kan skjønne hun på noen punkter, men det meste kunne jeg ikke si meg enig i. Vår generasjon er ikke noen latsabber som får alt servert på gullfat. Noen unge tar nok lett på ting, men det er et fåtall. Vi ble oppdratt etter tiden og tidene forandrer seg. Jeg kan forstå hvorfor mange blir frustrert over måten noen unge oppfører seg på, men sannheten er at vi lever i nåtiden, og mange voksne har kanskje ikke helt kommer seg over dit. Vi lever nå i et moderne samfunn og vi tilpasser oss tiden. Det er så utrolig mye mer teknologi nå enn det var før, og den er mer avansert. Det gjør at vi unge har flere muligheter. Vi vil gjerne gjøre det som er det beste for oss, og når det er så mange muligheter for oss, og vi kan bli det vi vil, hvorfor skal vi da finne oss i noe som er passe bra nok? Mulighetene vi har i dag er mye større enn det var for den eldre generasjonen. Vi er ikke bare opptatt av materiale ting, men så klart blir det en stor del av oss når det er rundt oss hele tiden. Og jeg tror de fleste unge klarer å fokusere på det de må når de må.


Som det er fremstilt på dette bilde viser de oss unge som bare rotete og gjør akkurat hva vi vil. Det er en fremstilling de fleste vil se på som en typisk gjeng med ungdommer, og jeg kan være enig i det. Vi gjør mye av det vi vil men det er ikke alltid sånn. Vi vokste opp med den moderne tiden, og om de voksne ikke kan akseptere at det er sånn tiden er nå, fremstiller de da den nye tiden som egoistiske og selvgode også?
Jeg tror ikke den neste generasjonen kommer til å bli noe bedre, så jeg tror det er bare å begynne å vende seg til det. Og det er tross alt vi som skal betale pensjonen deres når de ikke kan jobbe lenger. Hvordan vil de se på oss da?

Ingen kommentarer: