torsdag 7. februar 2008

Norsk lekse. Sammenligne tre blogger

Vi fikk i oppgave å sammenligne tre blogger. Jeg valgte de tre følgende bloggene:

http://www.vgb.no/20075 – Petter Solberg
http://javielsker.blogspot.com/ - Om en svenske som bor i Norge.
http://www.vgb.no/341 – Kåret til årest VG blogg.

Hva liker jeg?
Jeg likte bloggene helt greit. De var mosomme å lese. Jeg likte ikke bloggen til Petter Solberg like godt som de andre. Det var bare det samme nedover hele bloggen og litt for mye bilder. Og jeg er ikke så fan av rally, så det kan skyldes personlige grunner for at jeg ikke likte den like mye. Men det var også noe med språket jeg ikke likte. Det var som et vanlig «blogg-språk» men det som var bildeteksen over alle bildene var den samme setningen som var i innlegget under, så jeg følte at jeg leste det samme om og om igjen og det var ganske irriterende. De andre bloggene var fine. Det var bra med bilder, ikke for mye og ikke for lite. De var mer morsomme å lese og hjortejakt bloggen hadde også morsomme filmer. Men den bloggen var litt uoversiktlig på starten fordi det var mye lekner og pekere på siden. Men etterhvert som jeg kom lenger ned gikk det bedre.
Hvordan er de bygd opp?
Petter Solbergs blogg er bygd opp med et bilde for hvert innlegg også er det tekst under bildene. De andre to bloggene er bygd opp med bilder før noen innlegg men ellers er det mye tekst. Det er en del linje avstand så det ikke blir så tungt med mye tekst. Hadde det vært det ville ikke folk tatt seg tolmodighet til å lese det.
Er de oversiktlige?
De er ikke så veldig oversiktlige. Det er veldig mye nedover og mye lenker og pekere på siden av bloggen på starten. Det gjorde meg veldig forvirret. Men ellers vil jeg si de er oversiktlige. De har dato over når innleggene ble publisert og det er bra så ikke det nyeste innlegget ligger nederst. Da ville hvertfall ikke jeg vært like interessert til å lese de.

Ingen kommentarer: